Úskalí statistiky maloobchodu

VYDÁNÍ: 05/2014
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje. Data o vývoji maloobchodních

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje.
Data o vývoji maloobchodních tržeb bývají považována za jeden z možných zdrojů informací o spotřebě domácností. Proto je také index maloobchodních tržeb ve stálých cenách zařazen mezi hlavní evropské ekonomické indikátory (Principle European Economic Indicators – PEEI).
V některých komoditách a sortimentech je však obtížné, ne–li dokonce nemožné, odlišit velkoobchod, tj. prodej podnikům, od maloobchodu, tj. prodej konečným spotřebitelům. Tento problém se týká prodeje pohonných hmot u čerpacích stanic, kde tankují jak osobní auta, tak nákladní vozy či podniková auta, a také nákupů výpočetních a informačních technologií a kancelářských potřeb.
Obtížnost či dokonce nemožnost rozlišit velkoobchodní tržby od maloobchodních se nejvíce ukazuje na prodeji automobilů. Proto tvoří velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly samostatný oddíl Klasifikace ekonomických činností (CZ-NACE).
Již dlouhou dobu pociťuje jak odborná, tak laická veřejnost nedostatek aktuálních informací o velikosti, sortimentní struktuře a regionálním rozložení maloobchodní sítě v České republice. Není divu. Poslední cenzus maloobchodních prodejen se uskutečnil již v roce 1999. Od té doby se však situace na českém maloobchodním trhu radikálně změnila. Domácnosti uspokojují své potřeby v nákupních centrech, hypermarketech a supermarketech, případně v malých obchůdcích, kterých je v maloobchodní síti v České republice velké množství. Stále častěji nakupují přes internet a vyhledávají nákupní příležitosti na farmářských trzích. I tato změna nákupního chování spotřebitelů statistiky komplikuje.

Autor: , ředitelka odboru statistiky služeb
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

ilustrační fotografie

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

Maloobchod v ČR opět rostl

ilustrativní fotka

Maloobchodu se letos dařilo. Vyšší růst za prvních devět měsíců byl naposledy vykázán v roce 2007. Letos k němu přispěl jak prodej nepotravinářského zboží, tak i prodej potravin a pohonných hmot.

Nepotravinářské zboží šlo na odbyt

Ing. Marie Boušková

Informace ČSÚ o vývoji tržeb maloobchodních podniků patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný.

Maloobchodu se dařilo

ilustrativní fotka

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

Co je to maloobchod?

Ing. Marek Rojíček, Ph.D.

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Maloobchod ovlivňují velké podniky

ilustrční foto

Velké maloobchodní podniky si vydobyly na trhu významnou pozici. To však neznamená, že nemusí čelit konkurenci malých flexibilnějších podniků a novým formám distribuce zboží.