Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %.

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %. Vyšší meziroční růsty byly přitom zaznamenány spíše v jiných měsících než těch, které předcházejí vánočním svátkům, kdy standardně nastává největší prodejní eldorádo. Prodej přes internet se tedy stává běžnou součástí našich životů. Jak to jenom skončí? Kupodivu možná tak, že statistika přestane tyto údaje zveřejňovat.
Letos jsme oslavili 8. výroční platnosti klasifikace CZ-NACE, která poprvé do názvu příslušného odvětví doplnila slova „prostřednictvím internetu“. Předchozí klasifikace OKEČ i její mezinárodní předobraz byly navrženy ještě v dobách, kdy typická představa o dálkovém obchodu mimo kamenné prodejny zahrnovala listování v tištěném barevném katalogu. I následné doplnění internetu do názvu klasifikační třídy představovalo vlastně jen drobnou změnu bez vlivu na obsah položky. Internetová stránka je přece také takový barevný katalog.
Jenže dnes už je situace jiná. Klasické kamenné obchody startují svoje e-shopy, aby udržely krok s dobou, a dříve typičtí internetoví prodejci budují rozlehlé showroomy čili „osahávárny“, jak by se asi po česku dalo nejvýstižněji říct. Na dálku lze nakoupit i dříve nemyslitelné zboží, třeba čerstvé potraviny. Internetový prodej se stává standardním prodejním nástrojem a exotické začíná být, pokud ho někdo nevyužívá. Jednou přestane mít smysl se jím samostatně zabývat.
My statistici revize klíčových mezinárodních klasifikací vlastně příliš nemilujeme. Spousta práce, složitých přepočtů, plačících děti bez rodičů a na konci rozmrzelí uživatelé, kteří si na nové pořádky zvykají roky. Jenže právě díky takovým změnám se statistika snaží zůstat relevantní. Pokud tedy jednou internetový obchod zmizí, bude to znamení, že vše je v naprostém pořádku. Mraky složitých tabulek, statistických konceptů a záhadných klasifikací mají totiž jednoduchý cíl – být kvalitním, a tedy co možná nejvěrnějším obrazem světa kolem nás.