Nepotravinářské zboží šlo na odbyt

VYDÁNÍ: 06/2016
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Informace ČSÚ o vývoji tržeb maloobchodních podniků patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný.

Informace o vývoji tržeb maloobchodních podniků, kterou vydává ČSÚ kaž­dý měsíc, patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Jsou k dispozici analytikům i široké veřejnosti.
Tržby v maloobchodě jsou ovlivňovány nejen celkovou kondicí ekonomiky a příjmovou situací domácností. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný. Rok 2016 je přestupný, má tedy o jeden den navíc, kdy je možné prodávat zboží. Poprvé byl také vyhlášen Velký pátek státním svátkem, takže velikonoční volno se pro většinu obyvatelstva prodloužilo na čtyři dny. A navíc ještě velikonoční svátky letos byly v březnu, většinou totiž bývají až v dubnu. Všechny tyto momenty se tak projevily v průběhu vývoje maloobchodních tržeb.
Maloobchodní tržby se v dubnu ve stálých cenách bez očištění od kalendářních vlivů meziročně zvýšily o 4,9 %. Jejich vývoj byl ovlivněn výše uvedenými momenty. To se týkalo zejména prodeje potravinářského zboží, kterého se na Velikonoce nakupuje nejvíce. Prodejny potravin (včetně nespecializovaných prodejen s převahou potravin, kam patří také velké obchodní řetězce) zaznamenaly nejnižší meziroční tempo růstu tržeb od listopadu 2014, tj. za posledních 17 po sobě jdoucích měsíců. Devět největších řetězců vykázalo nominálně mírný meziroční pokles tržeb, což se naposledy stalo v březnu 2014, kdy se také projevil vliv rozdílného termínu velikonočních svátků.
Na prodej nepotravinářského zboží však termín svátků přímý vliv nemá. Naopak se zdá, že dopad Velikonoc na prodej některého nepotravinářského zboží je právě opačný. Letos v dubnu zaznamenaly v segmentu specializovaných prodejen nejvyšší tempo prodejny s potřebami pro domácnost. Důvodů může být více.  Například byly otevřeny nové prodejny a některé kamenné podniky si založily e-shopy. Zahrádkáři a chataři využili velmi teplého dubnového počasí, které lákalo k práci na zahradě.

Autor: , ředitelka odboru statistiky služeb
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

I přes zpomalení se maloobchodu dařilo

ilustrativní fotka

Vývoj maloobchodu zvolnil. Maloobchodní tržby za první tři čtvrtletí roku 2018 vzrostly reálně meziročně o 4,6 %. Předcházející tři roky tržby překračovaly 5% hranici meziročního růstu.

Maloobchodu se vloni dařilo

Ilustrační foto

Maloobchodní tržby již třetím rokem v řadě rostly více než pětiprocentním tempem. Z hlediska dynamiky růstu byl rok 2017 třetím nejlepším od roku 2008.

Maloobchodní tržby rostly v ČR rychleji než v EU

ilustrativní foto

Maloobchodu se i nadále dařilo. Vyšší růst maloobchodních tržeb pokračoval i v prvních devíti měsících roku 2017.

V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

ilustrační fotografie

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

ilustrativní fotka

Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně nejvíce za posledních osm let, a to o 5,9 %. Zvýšení bylo zaznamenáno ve všech měsících roku 2015.

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Ing. Jan Ernest

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %.

Maloobchodu se dařilo

ilustrativní fotka

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

O Vánocích se neutrácelo

Ilustrační foto

Prosincové tržby maloobchodníků v EU27 nedosáhly úrovně roku 2011. Nejvíce se dařilo pobaltským republikám. Meziroční vývoj ovlivnil nižší počet pracovních dní.

Maloobchod vloni ožil

ilustrativní fotka

V roce 2014 prodej v maloobchodních prodejnách meziročně vzrostl o 2,8 %, což bylo nejvíce za posledních šest let. Tržby se zvýšily ve všech měsících, jedinou výjimkou byl listopad.

Co je to maloobchod?

Ing. Marek Rojíček, Ph.D.

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Meziroční a průměrná roční míra inflace

ilustrační foto

Rostou ceny, anebo naopak klesají? A o kolik? Otázky, na které nemusí být snadné odpovědět. Každý z nás si však může udělat vlastní průzkum cen.

Na přijetí eura nejsme připraveni

Ing. Miroslav Singer, Ph.D.

Jeho rozhodnutí může významně ovlivnit českou ekonomiku. Řeč je o guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi, muži, který se po oslabení koruny stal jedním z nejcitovanějších bankéřů v zemi.

Úskalí statistiky maloobchodu

Ing. Marie Boušková

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje. Data o vývoji maloobchodních

Internetový prodej roste

ilustrační fotografie

V roce 2013 vlastnilo počítač a přístup k internetu 67 % domácností. Rozšíření informačních technologií se projevilo také v oblasti maloobchodu, kde se nakupování přes internet stalo novou formou prodeje, která se dynamicky rozvíjí.

Maloobchod ovlivňují velké podniky

ilustrční foto

Velké maloobchodní podniky si vydobyly na trhu významnou pozici. To však neznamená, že nemusí čelit konkurenci malých flexibilnějších podniků a novým formám distribuce zboží.

Maloobchod v roce 2013

Ilustrační foto

I když v posledních měsících maloobchodní tržby mírně ožily, celkový výsledek ukázal jejich další pokles. Vzhledem k meziročnímu indexu ve stálých cenách 99,9 % lze hovořit spíše o stagnaci.

Vývoj tržeb v maloobchodě

95.2E2C

Maloobchodní prodej v ČR klesal. Růst tržeb si udržely některé komodity nepotravinářského zboží.