Cestovní ruch v regionálním pohledu

VYDÁNÍ: 11-12/2016
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

V roce 2015 došlo v České republice k výraznému oživení cestovního ruchu. Počet hostů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních (HUZ) vzrostl meziročně o více než 10 %.

Růst ekonomiky a vyšší zaměstnanost patřily k faktorům, které v řadě krajů od 2. čtvrtletí 2014 přispívaly k meziročnímu zvyšování počtu hostů. K tomu se v roce 2015 přidalo ještě nadmíru příznivé počasí, a tak návštěvnost rostla napříč všemi kraji. Zaznamenán byl zvýšený zájem domácí i zahraniční klientely, pouze Kraj Vysočina a Jihomoravský kraj přivítaly méně zahraničních hostů než v roce 2014. Období rostoucího zájmu o ubytování v HUZ pokračovalo také v prvních třech čtvrtletích roku 2016. Jen Plzeňský kraj, do kterého v roce 2015 lákala turisty Plzeň jako Evropské hlavní město kultury, navštívilo letos méně hostů.

Počet přenocování hostů v HUZ (po měsících roku 2015, v mil.) – vybrané kraje

Počet přenocování hostů v HUZ (po měsících roku 2015, v mil.) – vybrané kraje

Praha je cílem zahraničních turistů

Dominantní postavení v cestovním ruchu má hlavní město Praha, které přitahuje hlavně cizince. Díky němu již deset let převažují na celostátní úrovni mezi ubytovanými zahraniční hosté nad tuzemskými. V roce 2015 přenocovalo v HUZ České republiky celkem 8,7 mil. zahraničních a 8,5 mil. tuzemských hostů. V hlavním městě byli ubytováni dva ze tří cizinců, zatímco z domácích hostů to byl jeden z deseti.
Prahu častěji preferovali návštěvníci ze vzdálenějších zemí. V pražských HUZ se ubytovalo devět z deseti hostů ze Spojených států či z Velké Británie a osm z deseti Italů nebo Francouzů. Z Číňanů a Jihokorejců směřovalo do Prahy sedm z deseti hostů; jako druhý nejčastější volili Jihočeský kraj. Rusové preferovali Prahu ze dvou třetin a ze 17 % Karlovarský kraj.
Hosté ze sousedních zemí se sice také orientovali hlavně na Prahu – ale pouze ze 40 až 51 %. Jako druhý Němci nejčastěji vyhledávali Karlovarský kraj, Slováci a Poláci Jihomoravský kraj a Rakušané stejnou měrou Jihočeský a Jihomoravský kraj.

Návštěvnost lázeňských ubytovacích zařízení (LUZ) ve vybraných krajích ČR (v mil.)

Návštěvnost lázeňských ubytovacích zařízení (LUZ) ve vybraných krajích ČR (v mil.)

V létě je návštěvnost nejvyšší

Všechny kraje mají jedno společné, a to nejvyšší návštěvnost v letních prázdninových měsících. Největší rozdíly v návštěvnosti během roku vykazuje Jihočeský kraj, kde počet přenocování v červenci 2015 byl sedminásobný proti listopadu 2015. Silnou letní sezónu mívá i Jihomoravský kraj, kde byl počet přenocování v srpnu pětkrát vyšší než v nejslabším měsíci; oba měly mezi kraji nejvyšší počet noclehů v kempech. Křivka počtu přenocování v krajích Královéhradeckém a Libereckém s řadou lyžařských středisek má dva vrcholy – vyšší o letních prázdninách a poněkud nižší v únoru. Nejmenší rozdíly v návštěvnosti mívá Karlovarský kraj, který se orientuje na lázeňství, a také hlavní město Praha. To jsou kraje, které mají co nabídnout celoročně a které nejvíc přitahují cizince. V roce 2015 činil v hlavním městě Praze podíl cizinců mezi ubytovanými 86 % a v Karlovarském kraji 63 %.

Návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v krajích ČR v roce 2015

Návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v krajích ČR v roce 2015

Z detailního pohledu vyplývá, že největší návštěvnost vykázala HUZ v největších městech – po Praze Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Olomouc, Liberec, Hradec Králové. Mezi ty se vklínila lázeňská města – Karlovy Vary, Mariánské Lázně, počtem přenocování Luhačovice a Františkovy Lázně. Do popředí se zařadila i centra rekreace a sportu na horách – Špindlerův Mlýn, Harrachov, u vody – Pasohlávky, Lipno nad Vltavou, Doksy a historický klenot Český Krumlov.

Autor: , oddělení informačních služeb a správy registrů
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Zpátky do Egypta

ilustrativní fotka

Zájem Čechů o zahraniční dovolené byl v roce 2017 rekordní. Nejoblíbenějšími cizími zeměmi zůstaly Chorvatsko, Slovensko a Itálie. Čeští turisté znovu začali létat do Egypta.

Korejci přišli Česku na chuť

ilustrativní obrázek

Návštěvnost z Jižní Koreje zdárně konkuruje příjezdům z Číny. Bezmála čtyřnásobně překonává příjezdy hostů z Japonska.

V Česku roste zájem o ubytování v hotelech

ilustrativní fotka

Evropská ubytovací statistika vykázala ve 3. čtvrtletí loňského roku zvýšený zájem o ubytování. Počet přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních se meziročně zvýšil o 3,2 %.

O ČR je mezi turisty zájem

ilustrační foto

Počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních v zemích Evropské unie se v 1. čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšil o 3,1 %. Téměř všechny země hlásily zvýšený zájem o ubytování z řad domácích i zahraničních turistů.

Největší příjmy z cestovního ruchu mají Spojené státy

ilustrativní fotka

Díky potřebě lidí poznávat nové země činily denní výnosy z cestovního ruchu na Zemi v roce 2015 čtyři miliardy dolarů. Nejvíce příjmů dlouhodobě získávají Spojené státy americké. Ve výdajích na cestování zase dominuje od roku 2012 Čína.

Popularita Česka u zahraničních návštěvníků roste

ilustrační foto

V roce 2016 zavítalo do Česka 31,1 mil. zahraničních návštěvníků. Většina z nich (16,2 mil.) přijela na den. Turisté se na celkovém počtu podíleli 39 % a 8 % připadlo
na tranzitující návštěvníky.

V roce 2016 jsme více cestovali po naší vlasti

ilustrativní fotka

Oproti předcházejícím letům Češi vloni cestovali častěji, a to hlavně po naší republice. Jejich cílem byly mnohdy návštěvy příbuzných nebo známých, kde i přespávali.

Úspěšná letní turistická sezóna

ilustrativní fotka

Počet přenocování v hromadných ubytovacích zařízeních v zemích Evropské unie se ve 3. čtvrtletí loňského roku meziročně zvýšil o 2,0 %. Většina evropských zemí zaznamenala zvýšený zájem o ubytování.

Plzeň vloni zaznamenala rekordní návštěvnost

ilustrativní obrázek

V roce 2015 byl Plzni propůjčen titul Evropského hlavního města kultury (EHMK). Prestižní evropská značka přinesla řadu pozitivních efektů. Počet ubytovaných hostů se zvýšil o 16 % a meziroční dynamika růstu návštěvnosti byla dokonce nejvyšší ze všech krajských měst.

Ubytovatelé hlásí rekordy

ilustrativní fotka

Podle předběžných odhadů Eurostatu provozovatelé ubytovacích kapacit dosáhli za rok 2015 rekordních výsledků. V porovnání s rokem 2014 meziročně vzrostl počet přenocování v ubytovacích zařízeních v celé EU o 3,2 %.

Na dovolenou nejraději v srpnu

ilustrativní fotka

Chuť cestovat v naší populaci nepolevila. Obyvatelé České republiky uskutečnili v roce 2014 téměř dvanáct milionů dovolených. Přesto je patrná proměna našich cestovatelských zvyklostí. Také způsob trávení volného času je stále dynamičtější.

Turistické velmoci v poklesu

Ilustrační foto

Ubytovací statistika v Evropské unii (kromě Spojeného království, Irska a Řecka) vykázala v 1. až 3. čtvrtletí 2012 stejný výsledek jako v roce 2011.

Kolik vydělává tuzemský cestovní ruch?

ilustrační foto

Cestovní ruch má na národní i regionální úrovni velmi příznivý dopad na hospodářský růst a zaměstnanost. V současné době se toto odvětví podílí na hrubém domácím produktu asi 3 % a přímo zaměstnává přes 230 tis. osob.

Cestovní ruch české ekonomice pomáhá

ilustrační foto

Česká republika patří mezi dvě třetiny zemí Evropské unie, ve kterých příjmy z cestovního ruchu převyšují výdaje. Kvůli rostoucím výdajům českých rezidentů v zahraničí však kladná bilance cestovního ruchu slábne.

Kam jezdíme na dovolenou

ilustrační foto

Chuť cestovat v posledních letech u rezidentů roste. V roce 2012 obyvatelé České republiky vykonali 11,7 mil. cest s alespoň čtyřmi přenocováními. V souvislosti s finanční situací českých domácností se mírně měnily preference i představy o dovolené.

O statistice cestovního ruchu ve Švédsku

ilustrační foto

Začátkem června se ve Stockholmu sešla pracovní skupina Eurostatu, aby jednala o statistice cestovního ruchu. Přitom hledala možnosti, jak tuto oblast vzájemně harmonizovat.

Chuť na cestování nepolevila

Ing. Marie Boušková

Ani v dnešní době, kdy se stále hovoří o globální finanční krizi, hrubý domácí produkt klesá, zvyšuje se inflace i nezaměstnanost, chuť na cestování lidé neztratili.