Maloobchod v ČR opět rostl

VYDÁNÍ: 11-12/2016
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Maloobchodu se letos dařilo. Vyšší růst za prvních devět měsíců byl naposledy vykázán v roce 2007. Letos k němu přispěl jak prodej nepotravinářského zboží, tak i prodej potravin a pohonných hmot.

Tržby v celém maloobchodě (bez motoristického segmentu) se po přepočtu do srovnatelné cenové hladiny za první tři čtvrtletí letošního roku reálně zvýšily o 6,0 % oproti stejnému období předchozího roku. Tržby rostly ve všech měsících letošního roku, nejméně v červenci (o 1,6 %), nejvíce v únoru (o 9,7 %). Největší vliv na růst celého maloobchodu měl prodej nepotravinářského zboží (+6,9 %), ale nejvyššího růstu dosáhl i díky nižším cenám prodej pohonných hmot (o 8,3 %).

O potraviny byl větší zájem

Prodej potravin letošními tržbami navázal na úspěšný loňský rok. I v jednotlivých měsících tohoto roku byly prodeje potravin vyšší než v loňském roce s výjimkou července, kdy byl zaznamenán mírný pokles (–0,2 %). Prodej potravin ve specializovaných prodejnách za letošní rok sice vzrostl o 3,5 %, ale stále nedosáhl hodnot průměru bazického roku 2010. Naopak prodeje v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (kam patří i největší obchodní řetězce) jsou letos vyšší jak ve srovnání s loňským rokem (o 4,1 %), tak i s bazickým rokem 2010 (o 2,0 %).
Tržby devíti největších maloobchodních řetězců v běžných cenách za prvních devět měsíců letošního roku opět vzrostly, a to o 2,1 %. Vývoj tržeb v jednotlivých měsících byl tentokrát ovlivněn i termínem velikonočních svátků. Velikonoce totiž letos připadly na březen a loni na duben, což vysvětluje nejvyšší meziroční růst v tomto roce v březnu (o 7,1 %) a pokles tržeb v dubnu (o 0,4 %). Celoroční tržby maloobchodních řetězců rostly nepřetržitě od začátku zjišťování, tzn. od roku 2009.

Index maloobchodních tržeb v EU28, září 2016

Index maloobchodních tržeb v EU28, září 2016

Pohonné hmoty vykázaly nejvyšší meziroční růst tržeb

Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se v letošním roce tržby ve stálých cenách zvyšovaly. Nejvyšší meziroční růst vykázal prodej pohonných hmot, který za první tři čtvrtletí letošního roku vzrostl o 8,3 %. Z důvodu nižších cen pohonných hmot oproti minulému roku ale obchodníci utržili meziročně o 5,4 % méně. Více než 5% zvýšení reálných tržeb vykázali kromě prodejců pohonných hmot také obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 8,0 %) a pro domácnost (o 7,8 %).

Internetový prodej opět trhal rekordy

Stejně jako v minulých letech došlo k nejvyššímu růstu tržeb v nespecializovaném maloobchodu prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,5 %).
K dvoucifernému meziročnímu růstu docházelo v jednotlivých měsících v průběhu celého roku. V lednu byl vykázán nejnižší růst (o 14,5 %), naopak v srpnu vzrostly tržby nejvíce (o 31,3 %). V českém maloobchodě se jedná o nejdynamičtější odvětví. Oproti roku 2010 vzrostlo již o 142,4 %.

Tržby v maloobchodě s potravinami a nepotravinářským zbožím (stálé ceny, sezónně očištěno, v %)

Tržby v maloobchodě s potravinami a nepotravinářským zbožím (stálé ceny, sezónně očištěno, v %)

Nejvíce tržby vzrostly v Lucembursku

Tržby v maloobchodě očištěné jak sezónně, tak i o počet pracovních dnů, se v září v České republice zvýšily meziročně reálně o 4,7 %.Také v celé Evropské unii tržby vzrostly, a to o 2,2 %. Nejvyšší růst zaznamenalo Lucembursko (o 14,7 %), Rumunsko (o 11,2 %), Polsko (o 9,6 %), Litva (o 7,4 %) a 5% růstu dosáhlo také Maďarsko. Tržby klesly jen v Belgii (o 1,6 %) a v Německu (o 0,2 %). Ze sousedních zemí vykázalo vyšší růst než Česká republika jen Polsko s 9,6% růstem. Tržby se ale zvyšovaly také na Slovensku (o 1,5 %) a v Rakousku (o 0,9 %), naopak v Německu klesly.

Autor: , oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

I přes zpomalení se maloobchodu dařilo

ilustrativní fotka

Vývoj maloobchodu zvolnil. Maloobchodní tržby za první tři čtvrtletí roku 2018 vzrostly reálně meziročně o 4,6 %. Předcházející tři roky tržby překračovaly 5% hranici meziročního růstu.

Maloobchodu se vloni dařilo

Ilustrační foto

Maloobchodní tržby již třetím rokem v řadě rostly více než pětiprocentním tempem. Z hlediska dynamiky růstu byl rok 2017 třetím nejlepším od roku 2008.

Maloobchodní tržby rostly v ČR rychleji než v EU

ilustrativní foto

Maloobchodu se i nadále dařilo. Vyšší růst maloobchodních tržeb pokračoval i v prvních devíti měsících roku 2017.

V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

ilustrační fotografie

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

ilustrativní fotka

Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně nejvíce za posledních osm let, a to o 5,9 %. Zvýšení bylo zaznamenáno ve všech měsících roku 2015.

Maloobchodu se dařilo

ilustrativní fotka

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

Maloobchod vloni ožil

ilustrativní fotka

V roce 2014 prodej v maloobchodních prodejnách meziročně vzrostl o 2,8 %, což bylo nejvíce za posledních šest let. Tržby se zvýšily ve všech měsících, jedinou výjimkou byl listopad.

Co je to maloobchod?

Ing. Marek Rojíček, Ph.D.

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Maloobchod ožil

ilustrativní foto

Po kolísavém vývoji v roce 2013 se letos tržby v maloobchodě vyvíjely příznivěji. K oživení přispěl zejména prodej spotřebního zboží jak v prodejnách, tak přes internet.

Úskalí statistiky maloobchodu

Ing. Marie Boušková

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje. Data o vývoji maloobchodních

Internetový prodej roste

ilustrační fotografie

V roce 2013 vlastnilo počítač a přístup k internetu 67 % domácností. Rozšíření informačních technologií se projevilo také v oblasti maloobchodu, kde se nakupování přes internet stalo novou formou prodeje, která se dynamicky rozvíjí.