Očekává se rekordní návštěvnost kin

VYDÁNÍ: 11-12/2016
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

V roce 2015 navštívilo česká kina nejvíce diváků za pět let. Tento rok bude zřejmě ještě úspěšnější.

Posledních několik let se kina plní diváky a pokladny hlásí rekordní tržby. A to nejen v českých kinech, ale také celosvětově. Podle americké analytické společnosti Rentrak dosáhly v roce 2015 celosvětové tržby z prodeje vstupenek v kinosálech přibližně 38 mld., což je zatím nejvíce v historii.
Největšími filmovými trháky roku 2015 byl Jurský svět s celosvětovými tržbami okolo 1,7 mld. dolarů a Rychle a zběsile 7 s tržbami přesahujícími 1,5 mld. dolarů. Úspěch slavila i česká kina, která s tržbami okolo 1,7 mld. Kč dosáhla také historického rekordu. Návštěvnost kin stále nedosahuje hodnot z devadesátých let v řádech desítek milionů návštěvníků, rok 2015 byl však podle údajů Unie filmových distributorů s 13 mil. diváky nejúspěšnější za posledních pět let.

Počet diváků v českých kinosálech mezi lety 2005 a 2015 (v mil. osob)

Počet diváků v českých kinosálech mezi lety 2005 a 2015 (v mil. osob)

Animované filmy táhnou

Divácky nejúspěšnějším byl podle dat Unie filmových distributorů v roce 2015 animovaný film o žlutých postavičkách s názvem Mimoni, na který přišlo celkem 831 tis. diváků. Návštěvnost blížící se k jednomu milionu je pro český trh poměrně velký úspěch. Pro porovnání: divácky nejnavštěvovanější film roku 2014 Tři bratři dosáhl návštěvnosti 660 tis. diváků.
Z českých filmů se v roce 2015 nejvíce dařilo filmu Život je život s Ondřejem Vetchým v hlavní roli. Ten se v žebříčku návštěvnosti umístil na dvanáctém místě s 258 tis. diváky. Do první dvacítky se vešly ještě české filmy: Fotograf, Vybíjená, Hodinový manžel, Babovřesky 3 a Gangster Ka.

Jak odpovídala veřejnost na otázku: Navštívil(a) jste kino během posledních 12 měsíců?

Jak odpovídala veřejnost na otázku: Navštívil(a) jste kino během posledních 12 měsíců?

Lístky do kina si nemůže dovolit 5 % populace

Podrobnější analýzu návštěvnosti kinosálů v České republice přineslo v roce 2015 šetření Životní podmínky ČR. Z jeho výsledků vyplývá, že představení v kině navštívila v uplynulých 12 měsících téměř polovina populace. Muži i ženy navštěvovali kinosály stejnou měrou, přesněji kino navštívilo 48,1 % žen a 47,5 % mužů. Nejčastějším důvodem, proč lidé nenavštívili kino, byl prostý nedostatek zájmu a dále pak nedostatek času. Přibližně 5 % populace si vstupenky do kina nemohlo dovolit. Kromě vysoké ceny vstupenky byla pro některé problematická i velká vzdálenost do nejbližšího kinosálu.

Rok 2016 má našlápnuto na další rekord

Nejnovější údaje Unie filmových distributorů naznačují, že by rok 2016 mohl v počtu diváků i celkových tržbách úspěšný rok 2015 opět překonat. K dispozici jsou údaje za leden až září 2016, které při porovnání se stejným časovým úsekem v roce 2015 vykazují zhruba 17% nárůst jak v návštěvnosti, tak ve velkosti tržeb.
Aktuálně divácky nejúspěšnějším filmem je americký snímek Doctor Strange, na který přišlo v posledním říjnovém víkendu 73 tis. diváků. Z českých titulů pak na konci října vedl animovaný snímek Lichožrouti s víkendovou návštěvností 62 tis. diváků.

Autor: , oddělení statistiky vzdělávání, zdravotnictví, kultury a sociálního zabezpečení
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

O které světové památky je největší zájem

ilustrativní obrázek

Eurostat spustil pilotní projekt na využití tzv. velkých dat pro oficiální statistiku v oblasti kultury. Analyzoval návštěvnost stránek věnovaných památkám UNESCO na internetové encyklopedii Wikipedie v roce 2015.

Kultura se neměří snadno

Mgr. Božena Půbalová

Kultura je rozmanitou a často obtížně kvantifikovatelnou oblastí. Proto se i statistiky kultury spíše než na několik hlavních zdrojů spoléhají na pečlivou syntézu celé řady statistických šetření.

Češi milují multikina

ilustrativní fotka

Za rok česká kina průměrně navštíví asi 10 mil. návštěvníků, což je zhruba jedna návštěva na obyvatele za rok. Doba, kdy to bylo pětinásobně více, je však už dávno pryč.

Filmovému trhu se daří. Díky pobídkám

ilustrativní fotka

Český filmový trh v posledních letech ožil, a to zejména díky tzv. filmovým pobídkám. Od roku 2010 je přiděluje produkčním společnostem Státní fond kinematografie. Za uplynulé čtyři roky vyplatil více než dvě miliardy korun.

Zapomeňte na CD, vsaďte na „streaming“

ilustrativní fotka

Díky internetu prošel audiovizuální a mediální sektor na přelomu tisíciletí velkými změnami. Služby umožňující volné sdílení souborů připravily o miliardové tržby hlavně velké společnosti.