Polovina populace sleduje videa na internetu

VYDÁNÍ: 06/2017
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Díky internetu sleduje 4,2 mil. osob v ČR své oblíbené seriály či filmy on-line. Současnému trendu se přizpůsobily všechny větší televizní stanice. Jejich internetové vysílání sleduje 24 % osob starších 16 let. Téměř všechny televizory, které se dnes na trhu nabízejí, jsou již „chytré“. Lidé to však často nevědí, a proto jejich možnosti nevyužívají.

Od roku 2010 vzrostlo v České republice sledování televize na internetu o 10 procentních bodů, přičemž on-line vysílání dávají přednost více muži (25 %) než ženy (22 %).

Mladá generace dává přednost internetovým televizím

V posledních letech také přibývá internetových televizí, které nemají svůj protějšek v klasickém televizním vysílání, ale fungují pouze on-line, například
Stream či Playtvak. Tyto stanice sleduje v současnosti 21 % dospělých. Nejoblíbenější jsou u mladé generace – mezi 16 až 24letými sleduje pořady na těchto kanálech 46 %, mezi 25 až 34letými 38 %.

V roce 2004 připadalo na sto domácností rekordních 61 video přehrávačů. Od té doby klesl jejich počet téměř na polovinu. Ne tak dramatický osud postihl DVD přehrávače. Ty se těšily největší oblibě v roce 2012, kdy na sto domácností připadalo 72 přehrávačů, v současnosti je to 68.

Sledování videí na internetu v zemích EU (v %)

Sledování videí na internetu v zemích EU (v %)

Placené katalogy pořadů Čechy nelákají

Náročnější diváci, kterým nestačí nabídka internetového vysílání televizních stanic, si mohou zaplatit přístup do placených katalogů pořadů, například Netflix či HBO GO, kde si mohou vybrat z široké nabídky filmů. V současnosti této možnosti využívají tři procenta osob ve věku 16+, což je nejméně ze všech států Evropské unie.

Sledování videí na internetu v ČR podle věku (v %)

Sledování videí na internetu v ČR podle věku (v %)

V celé Unii činí podíl uživatelů placených katalogů pořadů 17 %. Nejvíce tyto stránky využívají Dánové (48 %) a Švédi (45 %).
Nejvíce rozšířené stránky mezi diváky jsou ty, které jsou určené ke sdílení, například YouTube nebo Vimeo, kam mohou přispívat všichni registrovaní uživatelé. Přehrávat videa pak může kdokoliv. Čtyři z deseti Čechů je sledují, nejvíce studenti (81 %), ženy na mateřské či rodičovské dovolené (54 %) a zaměstnaní (48 %).
Sledování těchto stránek je nejoblíbenější formou sledování videa on-line i v ostatních státech Evropské unie. Nejvíce se na ně dívají obyvatelé Lucemburska (77 %), Dáni (75 %) a Švédi (71 %).

Z jakých šetření pocházejí údaje

Údaje o sledování videa na internetu pochází z Výběrového šetření o používání informačních a komunikačních technologií v domácnostech. Poslední šetření se uskutečnilo ve 2. čtvrtletí 2016. Referenčním obdobím byly poslední tři měsíce před dotazováním. Údaje o vybavenosti domácností informačními a komunikačními technologiemi pocházejí ze Statistiky rodinných účtů a vztahují se k roku 2015 (pokud není uvedeno jinak). Podíl domácností vybavených televizorem byl zjištěn v rámci šetření Energo 2015. Údaje o vybavenosti domácností Smart TV a o jejich používání rovněž pocházejí z Výběrového šetření o používání informačních a komunikačních technologií v domácnostech 2016.

Televizi vlastní 98 % domácností

Přestože polovina osob starších 16 let dnes sleduje pořady také on-line, domácnosti se televizorů (na rozdíl od video a DVD přehrávačů) nezbavují. V současnosti vlastní televizi 98 % českých domácností. V některých vlastní dokonce více televizorů: na sto domácností dnes připadá 135 televizorů.

Domácnosti v ČR využívající internet na chytré televizi (v %)

Domácnosti v ČR využívající internet na chytré televizi (v %)

Celkem 11 % domácností uvádí, že mají televizi s připojením na internet (tzv. Smart TV) a internet na tomto zařízení používají. Nejvíce tyto služby využívají domácnostmi s dvěma a více dětmi (22 %). Ve skutečnosti se připojuje přes televizi na internet jen pět procent dospělých osob, ostatní používají Smart TV pouze ke sledování klasického televizního vysílání. Nejčastěji sledují pořady z webového vysílání klasických televizních stanic (76 % z nich). Téměř stejný počet osob (71 %) sleduje na Smart TV jiná videa, 52 % používá vyhledávač a třetina těchto osob využívá dostupné aplikace.

Autor: , oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Pětina českých firem nemá vlastní web

ilustrativní obrázek

Zatímco počet firem s webovými stránkami v posledních letech stagnuje, využívání sociálních sítí je na vzestupu, a to hlavně u velkých podniků. Přesto je Česko ve využívání sociálních sítí v porovnání s ostatními státy EU pod průměrem.

Senioři hledají na internetu praktické informace

Ilustrační foto

Prudký nástup informačních technologií a zejména internetu v posledních 20 letech přinesl i fenomén, který nazýváme digitální propastí. Jedná se o zvyšování rozdílů mezi lidmi s přístupem a bez přístupu na internet. Jednou ze skupin obyvatelstva, která je touto propastí nejvíce zasažena, jsou senioři. Jak využívají čeští senioři internet?

V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

ilustrační fotografie

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

Kultura se neměří snadno

Mgr. Božena Půbalová

Kultura je rozmanitou a často obtížně kvantifikovatelnou oblastí. Proto se i statistiky kultury spíše než na několik hlavních zdrojů spoléhají na pečlivou syntézu celé řady statistických šetření.

Zapomeňte na CD, vsaďte na „streaming“

ilustrativní fotka

Díky internetu prošel audiovizuální a mediální sektor na přelomu tisíciletí velkými změnami. Služby umožňující volné sdílení souborů připravily o miliardové tržby hlavně velké společnosti.

Z digitálních stop se číst teprve učíme

ilustrativní obrázek

Díky využívání moderních technologií za sebou lidé nechávají aktivní a pasivní digitální stopy. Zatímco aktivní otisky pocházejí od samotných uživatelů, ty pasivní vyplývají z pouhé interakce s informační a komunikační infrastrukturou. Pro statistiky mohou být zjištěná „big data“ v anonymizované formě doplňujícím zdrojem informací, například v oblasti cestovního ruchu.

Kdo je u nás odborníkem na informační technologie

Ilustrační foto

Podle statistik ČSÚ bylo v roce 2012 v České republice zaměstnáno 132 tis. osob na pozici odborníka na informační technologie (IT). Na zaměstnané populaci se podíleli necelými třemi procenty. Typickým IT odborníkem je mladý muž s vysokoškolským vzděláním technického směru.

Jsou investice do ICT cestou k hospodářskému růstu?

Ilustrační foto

V roce 2012 se investice do informačních a komunikačních technologií (ICT) podílely na tvorbě hrubého domácího produktu v České republice dvěma procenty. Jednalo se o výrazně nižší podíl než na začátku tisíciletí. Podobně je na tom i zbytek Evropy.