I přes zpomalení se maloobchodu dařilo

VYDÁNÍ: 11-12/2018
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Vývoj maloobchodu zvolnil. Maloobchodní tržby za první tři čtvrtletí roku 2018 vzrostly reálně meziročně o 4,6 %. Předcházející tři roky tržby překračovaly 5% hranici meziročního růstu.

V prvních třech čtvrtletích letošního roku maloobchod reálně meziročně vzrostl o 4,6 %, což byl o 0,7 p. b. nižší růst než ve srovnatelném období předchozího roku. Meziroční růst tržeb se snižoval, a to z 6,0 % v 1. čtvrtletí na 4,3 % ve 2. čtvrtletí a 3,7 % ve 3. čtvrtletí. Tržby meziročně rostly ve všech měsících roku. Nejvyšší růst byl zaznamenán v lednu (o 8,2 %) a nejnižší v září (o 1,4 %). Oproti roku 2017 se tempo růstu tržeb zpomalilo u pohonných hmot, nepotravinářského zboží i potravin.

Index maloobchodních tržeb v EU28 *), září 2018
(meziroční index, stálé ceny, sezónně očištěno, %)

Index maloobchodních tržeb v EU28 *), září 2018

Prodeje v internetových a zásilkových obchodech rostly

Tržby za nepotravinářské zboží bez pohonných hmot ve stálých cenách za první tři čtvrtletí roku meziročně vzrostly o 7,0 %. Na celkovém růstu nepotravinářského zboží se nejvíce podílelo zvýšení prodeje v internetových a zásilkových obchodech. Ve všech měsících roku pokračoval jeho dvojciferný meziroční růst tržeb, nejvíce v lednu a v červenci (o 25,0 %), nejméně v březnu (o 14,6 %). Celkově za tři čtvrtletí roku se tržby zvýšily o 19,5 %. Obliba nakupování přes internet dlouhodobě roste. Rozšiřuje se sortiment zboží nabízeného prostřednictvím internetu. V posledních letech se jedná o zboží každodenní potřeby a potraviny.
Vyšší reálné tržby za první tři čtvrtletí roku vykázaly všechny hlavní sortimentní skupiny specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím. Nejvíce rostly tržby prodejen počítačových a komunikačních zařízení (o 10,4 %). U tohoto zboží dochází dlouhodobě ke snižování cen. Porovnáme-li meziroční vývoj v běžných cenách, obchodníci utržili za letošní první tři čtvrtletí o 1,5 % vyšší tržby než v prvních třech čtvrtletích loňského roku. Více než 6% meziroční růst ve stálých cenách vykázaly prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 7,1 %) a prodejny s výrobky pro domácnost (o 6,5 %). Tržby prodejen s oděvy a obuví se zvýšily o 4,6 % a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 3,6 %.

Tržby v maloobchodě s nepotravinářským zbožím
(stálé ceny, sezónně očištěno, %)

Tržby v maloobchodě s nepotravinářským zbožím

Vývoj prodeje potravin kolísal

Tržby za potraviny za první tři čtvrtletí roku meziročně vzrostly ve stálých cenách o 2,0 %, v běžných cenách o 3,8 %. Tržby byly ovlivněny i posunem velikonočních svátků. Nákupy na Velikonoce letos pomohly březnovým výsledkům, loni zase dubnovým. Tím se vysvětluje meziroční růst tržeb ve stálých cenách v letošním březnu o 7,6 % a pokles o 3,2 % v dubnu. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin, kam patří i největší maloobchodní řetězce, se zvýšily od ledna do září o 2,1 % a tržby specializovaných prodejen potravin vzrostly pouze o 0,2 %.
Prodej pohonných hmot za prvních devět měsíců roku vzrostl reálně meziročně o 4,3 %. Obchodníci však v důsledku růstu cen pohonných hmot utržili v běžných cenách o 10,0 % více.
Tržby v maloobchodě po očištění od sezónních a kalendářních vlivů se v září 2018 v ČR zvýšily reálně meziročně o 3,4 %, za celou Evropskou unii vzrostly o 1,6 %. Nejvyšší tempo růstu tržeb zaznamenala Litva (o 7,8 %). Vyšší růst než v ČR vykázaly Irsko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Bulharsko, Slovensko, Lotyšsko a Lucembursko, a to o 6,7 % až 3,5 %. Pokles byl zaznamenán v Belgii, na Maltě, v Rakousku, Španělsku a Itálii o 2,1 % až 0,7 %. V sousedním Německu se meziročně tržby zvýšily pouze o 0,2 %.

Autor: , oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Více než milion Čechů nakupuje v zahraničních e-shopech

ilustrativní fotka

Letos on-line nakoupilo 54 % obyvatel ČR starších 16 let, tj. více než 4,7 mil. osob. Nejčastěji nakupovali od prodejců z ČR. V posledních letech ale přibývá nákupů od prodejců ze zahraničí.

Maloobchodu se vloni dařilo

Ilustrační foto

Maloobchodní tržby již třetím rokem v řadě rostly více než pětiprocentním tempem. Z hlediska dynamiky růstu byl rok 2017 třetím nejlepším od roku 2008.

Maloobchodní tržby rostly v ČR rychleji než v EU

ilustrativní foto

Maloobchodu se i nadále dařilo. Vyšší růst maloobchodních tržeb pokračoval i v prvních devíti měsících roku 2017.

V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

ilustrační fotografie

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

Maloobchod v ČR opět rostl

ilustrativní fotka

Maloobchodu se letos dařilo. Vyšší růst za prvních devět měsíců byl naposledy vykázán v roce 2007. Letos k němu přispěl jak prodej nepotravinářského zboží, tak i prodej potravin a pohonných hmot.

Nepotravinářské zboží šlo na odbyt

Ing. Marie Boušková

Informace ČSÚ o vývoji tržeb maloobchodních podniků patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný.

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

ilustrativní fotka

Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně nejvíce za posledních osm let, a to o 5,9 %. Zvýšení bylo zaznamenáno ve všech měsících roku 2015.

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Ing. Jan Ernest

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %.

Maloobchodu se dařilo

ilustrativní fotka

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

O Vánocích se neutrácelo

Ilustrační foto

Prosincové tržby maloobchodníků v EU27 nedosáhly úrovně roku 2011. Nejvíce se dařilo pobaltským republikám. Meziroční vývoj ovlivnil nižší počet pracovních dní.

Maloobchod vloni ožil

ilustrativní fotka

V roce 2014 prodej v maloobchodních prodejnách meziročně vzrostl o 2,8 %, což bylo nejvíce za posledních šest let. Tržby se zvýšily ve všech měsících, jedinou výjimkou byl listopad.

Co je to maloobchod?

Ing. Marek Rojíček, Ph.D.

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Maloobchod ožil

ilustrativní foto

Po kolísavém vývoji v roce 2013 se letos tržby v maloobchodě vyvíjely příznivěji. K oživení přispěl zejména prodej spotřebního zboží jak v prodejnách, tak přes internet.