On-line hlavně oblečení

VYDÁNÍ: 03/2019
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

V roce 2018 nakupoval na internetu každý druhý Čech starší 16 let, nejvíce oblečení či obuv. Během tří měsíců utratil v e-shopech za zboží většinou 2 500 až 10 000 Kč. Oproti ostatním Evropanům ale na síti nakupoval méně často.

Podíl osob, které nakupují v e-shopech, se rok od roku zvětšuje. V roce 2018 nakupovalo na internetu 54 % obyvatel ČR, tj. 4,7 mil. osob. Přitom ještě před deseti lety tak kupovala zboží pouze pětina Čechů. V roce 2005 to bylo pouhých 5 %. V roce 2017 prodávala zboží nebo služby elektronickou cestou již každá čtvrtá firma v ČR. Před deseti lety to bylo dvakrát méně. Na rozdíl od jiných internetových aktivit, například hraní her či sledování videí, ve kterých jsou nejaktivnější nejmladší uživatelé, nakupování on-line využívají hlavně lidé ve věku 25–34 let. V posledním roce takto nakoupilo 81 % z nich. Nikdy nic přes internet nekoupilo 7 % osob v tomto věku. Nejčastěji takto nakupují lidé s vysokoškolským vzděláním (76 %) a ženy s malými dětmi (83 %), nejméně pak senioři (16 %). Nejvíce kupovanými produkty přes internet jsou oblečení či obuv a módní doplňky. V roce 2018 si je on-line pořídilo 29 % osob ve věku 16 nebo více let, tj. každý druhý z nakupujících na internetu. On-line se prodávaly kosmetika a drogerie, kterou si objednalo 15 % osob, 11 % osob si zase nakoupilo sportovní potřeby. Stále větší počet lidí nakupuje na internetu potraviny. Od roku 2010, kdy byl tento podíl téměř nulový (necelé 1 %), vzrostl na 7 %. Zvyšuje se také on-line prodej zboží každodenní spotřeby, léků či vitamínů.

Podíl osob, které nakoupily vybrané druhy zboží a služeb v posledním roce, 2018

Podíl osob, které nakoupily vybrané druhy zboží a služeb v posledním roce, 2018

Ženy nakupují na internetu nejvíce oblečení a obuv (37 %), dále pak kosmetiku (24 %), hračky a stolní hry (11 %), potraviny (9 %) či léky a vitamíny (9 %). Také u mužů je oblečení nejžádanější položkou (19 %), dále nakupují elektroniku (15 %), sportovní potřeby (14 %) a vybavení domácnosti (13 %). Desetina mužů nakupuje počítače nebo jejich příslušenství.
Kromě fyzického zboží kupují lidé na internetu také vstupenky na různé akce. Lístky na kulturu si přes internet objednává 15 % osob, o něco více ženy (17 %) než muži (13 %). Vstupenky na sportovní akce si objednává 5 % lidí a na rozdíl od vstupenek na kulturní akce jsou to častěji muži (8 %) než ženy (2 %). Ubytování si na internetu objednává 22 % osob, letenky či jízdenky 10 %.
Za více než 10 000 Kč nakoupí během tří měsíců 21 % mužů oproti 16 % žen. Z osob různého věku zaplatí na internetu nejvyšší částky osoby ve věku 35 až 44 let. Úplně nejvíce utrácejí vysokoškolsky vzdělané osoby, z nich asi třetina nakoupí za více než 10 000 Kč.

weichetova_grafika

Autor: , oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Život bez mobilů si na zemi už nikdo neumí představit

ilustrativní fotka

Přes pět miliard lidí na světě užívá mobilní telefon, z nich pak více než polovina smartphone. Podíl majitelů chytrých telefonů je vyšší v ekonomicky vyspělých regionech. Tři ze čtyř vlastníků mobilu používají přístroj s dotykovou obrazovkou. V méně rozvinutých zemích je to necelá polovina.

České děti se chodí na internet bavit

ilustrativní fotka

Třetina dětí a mladistvých tráví na internetu nejméně čtyři hodiny denně. Nejčastěji sledují videa, komunikují s ostatními přes internet, poslouchají hudbu nebo navštěvují sociální sítě. Data o chování dětí na internetu a vnímání rizik souvisejících s jeho používáním pocházejí ze šetření EU Kids Online, které v Česku provedla Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Síť ovládl mobilní internet

ilustrativní fotka

Ještě na přelomu 20. a 21. století byly možnosti mobilního připojení k internetu v České republice značně omezené, připojení bylo velmi pomalé a drahé. Značný skok v kvalitě připojení přinesly až vysokorychlostní mobilní sítě třetí generace.

Jak změnil internet společnost v ČR?

ilustrativní fotka

Před třiceti lety přišel Brit Timothy Berners-Lee s prvním návrhem distribuovaného hypertextového systému. Z něj se vyvinul World Wide Web. Jak nová technologie a internet změní společnost, si tehdy asi nikdo neuměl představit.

Na sociálních sítích je už každý druhý

Ilustrační obrázek

Zatímco před deseti lety využívalo v Česku sociální sítě pouze 5 % osob, v současnosti je tento podíl desetkrát větší. Na některé z nich je přihlášen každý druhý Čech starší 16 let.
Firmy tak mají k dispozici nástroj, jak snadno získat názory na své produkty, případně najít nové zaměstnance.

Internet používáme už 27 let

ilustrativní fotka internet

Letos v únoru uplynulo 27 let od doby, kdy se na Fakultě elektrotechnické Českého vysokého učení technického oficiálně připojila k internetu také Česká a Slovenská Federativní Republika. Podmínkou spojení s globální celosvětovou sítí bylo její výhradně akademické využití.

Děti milují mobily, ale zvládnou i praktické dovednosti

Logo_Minisčítání

Nejoblíbenější věcí mezi dětmi je mobilní telefon. Desetina z nich tráví na internetu více než pět hodin denně, přesto jich prý polovina zvládne sama rozdělat oheň či zatlouct hřebík
a třetina umí přebalit miminko. Vyplývá to z výsledků projektu ČSÚ Minisčítání 2018.

Více než milion Čechů nakupuje v zahraničních e-shopech

ilustrativní fotka

Letos on-line nakoupilo 54 % obyvatel ČR starších 16 let, tj. více než 4,7 mil. osob. Nejčastěji nakupovali od prodejců z ČR. V posledních letech ale přibývá nákupů od prodejců ze zahraničí.

Ve využívání internetu jsou si Češi a Slováci podobní

ilustrativní fotka

V únoru uběhlo 26 let od významného milníku v oblasti komunikačních technologií na území bývalého Československa. Náš společný stát byl dne 13. února 1992 slavnostně připojen k síti internet.

Ordinaci bez počítače už skoro nikde nenajdete

ilustrativní fotka

Jen necelá čtyři procenta českých lékařů nemají ve své samostatné ordinaci k dispozici počítač. Stejně jako v předcházejících letech nabízeli on-line služby nejčastěji gynekologové. Největší rezervy ve využívání informačních technologií mají zubaři.