Zájem o Minisčítání byl veliký

Do Minisčítání 2015 se zapojilo 614 českých škol. To je nejvíc ze všech tří ročníků tohoto osvětového projektu organizovaného Českým statistickým úřadem.

Minisčítání 2015 se zúčastnilo 29 628 dětí z 1 783 tříd. Nejvíce žáků se zapojilo v Pardubickém a Středočeském kraji, nejméně v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Vyplňování elektronického dotazníku, který čítal 19 otázek, probíhalo od 1. října do 13. listopadu 2015. Většina respondentů byla ve věku 11 až 14 let.

Klíčový je učitel

Z výsledků, mimo jiné, vyplývá, že nejoblíbenějšími školními předměty jsou tělocvik, angličtina, matematika a informatika a že 41% vliv na oblíbenost předmětu má učitel. Ukázalo se také, že mezi pět povolání, o kterých děti do budoucna nejčastěji uvažují, patří veterinář, učitel, kuchař, policista nebo doktor. Celkem 71 dětí uvedlo, že se chtějí stát miliardářem či milionářem, potažmo bilionářem, multimiliardářem či multimilionářem, a 17 prezidentem.
Co se týče jazykové vybavenosti, 82 % žáků uvedlo, že je s to domluvit se na základní úrovni anglicky, 3 % německy a 2 % rusky. Polštinou, francouzštinou, španělštinou nebo italštinou vládne už o poznání méně jedinců. Skoro 1 400 žáků pak uvedlo, že jim k tomu, aby si v zahraničí koupili jídlo, stačí neverbální komunikace.

Účast v jednotlivých ročnících Minisčítání

Účast v jednotlivých ročnících Minisčítání

Minisčítání odhalilo trendy ve společnosti

Minisčítání 2015, jehož smyslem bylo zvýšit statistickou gramotnost mládeže, odhalilo i některé trendy současné informační společnosti. „Ptali jsme se, kdy děti dostaly svůj první mobilní telefon. 66 % z nich se přihlásilo k tomu, že ještě na prvním stupni. 22 % dokonce ještě před zahájením povinné školní docházky. 9 % žáků až po absolvování 5. třídy. Pouze 3 % dětí mobil nemají. Zajímavé také bylo, že 97 dětí vidí svou budoucí kariéru v youtuberství,“ shrnula Iva Ritschelová, předsedkyně ČSÚ.
Kompletní výsledky Minisčítání jsou dostupné na webových stránkách www.miniscitani.cz. Umožňují srovnávat data mezi jednotlivými třídami, školami, městy či regiony, a to i v kombinaci různých kritérií. Vygenerované údaje lze exportovat. Učitelé s nimi mohou pracovat v hodinách prostřednictvím tabulek a grafů v různých formátech.
Projekt ČSÚ pro školy uspěl i v soutěži Eduína 2015. Získal třetí místo v hodnocení odborné poroty, a zabodoval tak v konkurenci dalších 67 projektů. Cenu Eduína pravidelně vyhlašuje EDUin k podpoře a propagaci nových trendů ve vzdělávání.

Oblíbené předměty podle věku žáků

Oblíbené předměty podle věku žáků

Atraktivní ceny pro výherce slosování

V letošním Minisčítání bylo také vylosováno pět tříd, které získaly přitažlivé ceny. Tři třídy pojedou do libereckého science centra iQlandia, které bylo partnerem projektu. Čtvrtá vylosovaná třída vyhrála exkurzi v Rádiu Junior, jež bylo mediálním partnerem soutěže. Žáci v pořadí páté třídy pak získali Ušouny, plyšové maskoty Rádia Junior. „Minisčítání pro nás bylo jednoznačně přínosem. Výsledky a následné srovnání s dalšími školami bylo velmi zajímavé. Dozvěděli jsme se například, že na oblíbenost předmětů má v naší třídě až ze 63 % vliv učitel. To je ve srovnání s celorepublikovými výsledky o 22 p. b. více. Pro nás je to cenná zpětná vazba,“ uvedla učitelka Jana Volfová z vítězné hradecké Základní školy Jiráskovo náměstí.