Nizozemci si na online nákupy zvykli

V 1. čtvrtletí 2021 utratili nizozemští spotřebitelé na e-shopech rekordní částky.

Výdaje Nizozemců v zahraničních e-shopech EU činily téměř 800 mil. eur oproti zhruba půl miliardě eur za stejné čtvrtletí před rokem. Od zavedení současné metody měření v roce 2014 jsou výdaje nizozemských spotřebitelů v zahraničních e-shopech EU v každém čtvrtletí vyšší ve srovnání se stejným obdobím před rokem, ale meziročně se nikdy nezvýšily tolik jako mezi 1. čtvrtletími 2020 a 2021. Významný nárůst útrat v internetových obchodech je patrný zejména od března 2020, kdy vstupovala v platnost opatření související s pandemií covidu-19.

Zatímco od roku 2016 byly výdaje za nákupy na zahraničních e-shopech za první čtvrtletí každého roku nižší než v posledním čtvrtletí roku předešlého, letos se situace změnila a nizozemští zákazníci utratili od ledna do března o 4 mil. eur více než loni od října do prosince.

Rekordního meziročního růstu obratu v 1. čtvrtletí 2021 o více než 85 % dosáhli také nizozemští online prodejci. Ke značnému navýšení prodejů došlo i v dalších čtvrtletích po začátku koronavirové pandemie, nejsilnější (o 55 %) bylo zaznamenáno ve druhém čtvrtletí 2020, kdy se zákazníci i prodejci museli přizpůsobit nové obchodní realitě.

Silný růst v prvním letošním čtvrtletí lze přičíst především vícekanálovým maloobchodníkům, kteří prodávají jak online, tak i v tradičních prodejnách. Tyto společnosti zvýšily online obraty ve srovnání se stejným obdobím loňského roku více než dvakrát. Obrat realizovaný e-shopy pouze s online prodejem stoupl téměř o 59 %. Počet nově založených internetových obchodů vzrostl oproti prvnímu čtvrtletí 2020 o více než 30 %, ve srovnání se začátkem roku 2019 se dokonce více než zdvojnásobil.