V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

VYDÁNÍ: 03/2017
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

V maloobchodě (CZ-NACE 47) se neočištěné tržby meziročně reálně (po vyloučení inflace) zvyšovaly ve všech měsících roku 2016. Nejnižší růst (o 1,7 %) byl vykázán v červenci, kdy bylo i kvůli státním svátkům o tři pracovní dny méně než v červenci 2015. Naopak nejvyššího meziročního zvýšení tržeb (o 9,7 %) bylo dosaženo v únoru, k čemuž přispěl vyšší počet dní v loňském přestupném roce. Od roku 2008 byl celkový růst maloobchodních tržeb (o 5,6 %) v roce 2016 druhý nejvyšší. Výrazněji rostly tržby jen v roce 2015, a to o 6,3 %. Největší vliv na výsledný růst měl prodej nepotravinářského zboží a prodej potravin. Růst vykázal i prodej pohonných hmot.

Index maloobchodních tržeb v EU28 v roce 2016

Index maloobchodních tržeb v EU28 v roce 2016

Internetový prodej stále roste

Nepotravinářské zboží bez pohonných hmot zaznamenalo v loňském roce růst o 6,8 %. Nejvyššího meziročního zvýšení tržeb dosáhl již tradičně prodej zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,9 %). Oproti bazickému roku 2010 vzrostl na téměř trojnásobnou hodnotu (index = 281,4 %). Ze sortimentních skupin nepotravinářského zboží se nejvíce dařilo prodeji výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+7,0 %). Do této skupiny patří například podniky prodávající sportovní oblečení, knihy nebo hračky. Druhý nejvyšší meziroční růst vykázal prodej výrobků pro domácnost, který vzrostl o 6,0 %. Sem se řadí například prodejci nábytku, elektroniky nebo potřeb pro zahrádkáře.
Pokles tržeb vykázal jen prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 0,7 %), který má ale na celý maloobchod zanedbatelný vliv.

Za pohonné hmoty utržili obchodníci více

Prodej pohonných hmot v roce 2016 vzrostl reálně o 7,5 %. Obchodníci ale utržili oproti předchozímu roku nominálně o 3,0 % méně. Na to měl vliv především pokles cen, který byl poprvé zaznamenán na konci roku 2014. Ten se držel po celý rok 2015 a i většinu roku 2016. Teprve v prosinci 2016 deflátor za pohonné hmoty meziročně vzrostl a obchodníci utržili (v běžných cenách) o 11,3 % více.
Tržby za potraviny meziročně vzrostly o 3,3 %. Ve specializovaných prodejnách se v roce 2016 zvýšily nejvíce za posledních 11 let, a to o 3,6 %. Pokles byl zaznamenán jen v červenci, v ostatních měsících tržby vzrostly. Ve srovnání s průměrem roku 2010 byly ale stále o 3,9 % nižší. Nespecializované prodejny s převahou potravin, kam patří i největší obchodní řetězce, vykázaly meziročně růst o 3,2 %.
Tržby devíti největších maloobchodních řetězců (v běžných cenách) se v roce 2016 meziročně zvýšily o 1,7 %. Za celou časovou řadu (od roku 2010) se jedná o druhý nejnižší růst. V roce 2012 celkové tržby vzrostly jen o 1,5 %. Za zboží byl však vykázán růst o 3,7 %, shodně za potraviny i za nepotravinářské zboží.

Tržby v maloobchodě v ČR v letech 2010–2016 (stálé ceny, trend, 2010 = 100)

Tržby v maloobchodě v ČR v letech 2010–2016 (stálé ceny, trend, 2010 = 100)

Také v EU28 zpomalilo tempo růstu

Maloobchodní tržby v České republice za rok 2016 očištěné o počet pracovních dní meziročně reálně vzrostly o 5,1 %. V souhrnu za celou Evropskou unii se zvýšily o 2,8 %. Od roku 2011 byla Česká republika vždy nad úrovní meziročního vývoje EU28. V ČR tržby rostly šestým nejvyšším tempem, vyšší růst vykázalo pouze Lucembursko (o 14,0 %), Rumunsko (o 13,3 %), Litva (o 6,7 %), Polsko (o 6,4 %) a Velká Británie (o 5,5 %). Pokles byl zaznamenán jen v Belgii (o 2,2 %), ve většině ostatních zemí tržby rostly.
Ve všech sousedních zemích tržby rostly nejvíce v Polsku (o 6,4 %). Na Slovensku byly meziročně vyšší o 2,2 % a v Německu o 1,1 %. V Rakousku se tržby zvýšily o 0,7 %.

Autor: , oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností
Z webu ČSÚ doporučujeme: Obchod, pohostinství, ubytování
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Maloobchod v ČR opět rostl

Maloobchod v ČR opět rostl

Maloobchodu se letos dařilo. Vyšší růst za prvních devět měsíců byl naposledy vykázán v roce 2007. Letos k němu přispěl jak prodej nepotravinářského zboží, tak i prodej potravin a pohonných hmot.

Nepotravinářské zboží šlo na odbyt

Nepotravinářské  zboží šlo na odbyt

Informace ČSÚ o vývoji tržeb maloobchodních podniků patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný.

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně nejvíce za posledních osm let, a to o 5,9 %. Zvýšení bylo zaznamenáno ve všech měsících roku 2015.

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %.

Maloobchodu se dařilo

Maloobchodu se dařilo

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

O Vánocích se neutrácelo

O Vánocích se neutrácelo

Prosincové tržby maloobchodníků v EU27 nedosáhly úrovně roku 2011. Nejvíce se dařilo pobaltským republikám. Meziroční vývoj ovlivnil nižší počet pracovních dní.

Maloobchod vloni ožil

Maloobchod vloni ožil

V roce 2014 prodej v maloobchodních prodejnách meziročně vzrostl o 2,8 %, což bylo nejvíce za posledních šest let. Tržby se zvýšily ve všech měsících, jedinou výjimkou byl listopad.

Meziroční a průměrná roční míra inflace

Meziroční a průměrná roční míra inflace

Rostou ceny, anebo naopak klesají? A o kolik? Otázky, na které nemusí být snadné odpovědět. Každý z nás si však může udělat vlastní průzkum cen.

Co je to maloobchod?

Co je to maloobchod?

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Maloobchod ožil

Maloobchod ožil

Po kolísavém vývoji v roce 2013 se letos tržby v maloobchodě vyvíjely příznivěji. K oživení přispěl zejména prodej spotřebního zboží jak v prodejnách, tak přes internet.

Na přijetí eura nejsme připraveni

Na přijetí eura nejsme připraveni

Jeho rozhodnutí může významně ovlivnit českou ekonomiku. Řeč je o guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi, muži, který se po oslabení koruny stal jedním z nejcitovanějších bankéřů v zemi.

Úskalí statistiky maloobchodu

Úskalí statistiky maloobchodu

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje. Data o vývoji maloobchodních

Internetový prodej roste

Internetový prodej roste

V roce 2013 vlastnilo počítač a přístup k internetu 67 % domácností. Rozšíření informačních technologií se projevilo také v oblasti maloobchodu, kde se nakupování přes internet stalo novou formou prodeje, která se dynamicky rozvíjí.