V maloobchodě nejvíce vzrostl prodej přes internet

VYDÁNÍ: 03/2017
sdílejte na Facebooku sdílejte na Twitteru pošlete e-mailem sdílejte

Maloobchodní tržby již druhým rokem v řadě překročily 5% hranici meziročního růstu. Tentokrát vzrostly o 5,6 %.

V maloobchodě (CZ-NACE 47) se neočištěné tržby meziročně reálně (po vyloučení inflace) zvyšovaly ve všech měsících roku 2016. Nejnižší růst (o 1,7 %) byl vykázán v červenci, kdy bylo i kvůli státním svátkům o tři pracovní dny méně než v červenci 2015. Naopak nejvyššího meziročního zvýšení tržeb (o 9,7 %) bylo dosaženo v únoru, k čemuž přispěl vyšší počet dní v loňském přestupném roce. Od roku 2008 byl celkový růst maloobchodních tržeb (o 5,6 %) v roce 2016 druhý nejvyšší. Výrazněji rostly tržby jen v roce 2015, a to o 6,3 %. Největší vliv na výsledný růst měl prodej nepotravinářského zboží a prodej potravin. Růst vykázal i prodej pohonných hmot.

Index maloobchodních tržeb v EU28 v roce 2016

Index maloobchodních tržeb v EU28 v roce 2016

Internetový prodej stále roste

Nepotravinářské zboží bez pohonných hmot zaznamenalo v loňském roce růst o 6,8 %. Nejvyššího meziročního zvýšení tržeb dosáhl již tradičně prodej zboží prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,9 %). Oproti bazickému roku 2010 vzrostl na téměř trojnásobnou hodnotu (index = 281,4 %). Ze sortimentních skupin nepotravinářského zboží se nejvíce dařilo prodeji výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+7,0 %). Do této skupiny patří například podniky prodávající sportovní oblečení, knihy nebo hračky. Druhý nejvyšší meziroční růst vykázal prodej výrobků pro domácnost, který vzrostl o 6,0 %. Sem se řadí například prodejci nábytku, elektroniky nebo potřeb pro zahrádkáře.
Pokles tržeb vykázal jen prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 0,7 %), který má ale na celý maloobchod zanedbatelný vliv.

Za pohonné hmoty utržili obchodníci více

Prodej pohonných hmot v roce 2016 vzrostl reálně o 7,5 %. Obchodníci ale utržili oproti předchozímu roku nominálně o 3,0 % méně. Na to měl vliv především pokles cen, který byl poprvé zaznamenán na konci roku 2014. Ten se držel po celý rok 2015 a i většinu roku 2016. Teprve v prosinci 2016 deflátor za pohonné hmoty meziročně vzrostl a obchodníci utržili (v běžných cenách) o 11,3 % více.
Tržby za potraviny meziročně vzrostly o 3,3 %. Ve specializovaných prodejnách se v roce 2016 zvýšily nejvíce za posledních 11 let, a to o 3,6 %. Pokles byl zaznamenán jen v červenci, v ostatních měsících tržby vzrostly. Ve srovnání s průměrem roku 2010 byly ale stále o 3,9 % nižší. Nespecializované prodejny s převahou potravin, kam patří i největší obchodní řetězce, vykázaly meziročně růst o 3,2 %.
Tržby devíti největších maloobchodních řetězců (v běžných cenách) se v roce 2016 meziročně zvýšily o 1,7 %. Za celou časovou řadu (od roku 2010) se jedná o druhý nejnižší růst. V roce 2012 celkové tržby vzrostly jen o 1,5 %. Za zboží byl však vykázán růst o 3,7 %, shodně za potraviny i za nepotravinářské zboží.

Tržby v maloobchodě v ČR v letech 2010–2016 (stálé ceny, trend, 2010 = 100)

Tržby v maloobchodě v ČR v letech 2010–2016 (stálé ceny, trend, 2010 = 100)

Také v EU28 zpomalilo tempo růstu

Maloobchodní tržby v České republice za rok 2016 očištěné o počet pracovních dní meziročně reálně vzrostly o 5,1 %. V souhrnu za celou Evropskou unii se zvýšily o 2,8 %. Od roku 2011 byla Česká republika vždy nad úrovní meziročního vývoje EU28. V ČR tržby rostly šestým nejvyšším tempem, vyšší růst vykázalo pouze Lucembursko (o 14,0 %), Rumunsko (o 13,3 %), Litva (o 6,7 %), Polsko (o 6,4 %) a Velká Británie (o 5,5 %). Pokles byl zaznamenán jen v Belgii (o 2,2 %), ve většině ostatních zemí tržby rostly.
Ve všech sousedních zemích tržby rostly nejvíce v Polsku (o 6,4 %). Na Slovensku byly meziročně vyšší o 2,2 % a v Německu o 1,1 %. V Rakousku se tržby zvýšily o 0,7 %.

Autor: , oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností
Z webu ČSÚ doporučujeme: Obchod, pohostinství, ubytování
Zatím zde není žádný komentář.

Související články

 

Polovina populace sleduje videa na internetu

Polovina populace sleduje videa na internetu

Díky internetu sleduje 4,2 mil. osob v ČR své oblíbené seriály či filmy on-line. Současnému trendu se přizpůsobily všechny větší televizní stanice. Jejich internetové vysílání sleduje 24 % osob starších 16 let. Téměř všechny televizory, které se dnes na trhu nabízejí, jsou již „chytré“. Lidé to však často nevědí, a proto jejich možnosti nevyužívají.

Maloobchod v ČR opět rostl

Maloobchod v ČR opět rostl

Maloobchodu se letos dařilo. Vyšší růst za prvních devět měsíců byl naposledy vykázán v roce 2007. Letos k němu přispěl jak prodej nepotravinářského zboží, tak i prodej potravin a pohonných hmot.

Nepotravinářské zboží šlo na odbyt

Nepotravinářské  zboží šlo na odbyt

Informace ČSÚ o vývoji tržeb maloobchodních podniků patří mezi první informace o situaci v ekonomice. Na to, kolik a kdy se určitý druh zboží prodá, působí také další faktory – počasí, vývoj cen, marketingová politika obchodníků a další. Začátek letošního roku byl z tohoto pohledu výjimečný.

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

Růst ekonomiky potvrdil také maloobchod

Tržby v maloobchodě vzrostly meziročně nejvíce za posledních osm let, a to o 5,9 %. Zvýšení bylo zaznamenáno ve všech měsících roku 2015.

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Přestaneme sledovat internetové prodejny?

Z aktuálních dat ve statistice maloobchodu za rok 2015 ční jeden zajímavý údaj. Tržby podniků provozujících maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby meziročně vzrostly o úctyhodných 19,7 %.

Maloobchodu se dařilo

Maloobchodu se dařilo

Za uplynulá tři čtvrtletí se reálné tržby v maloobchodě oproti stejnému období roku 2014 zvýšily o 5,6 %. Naposledy rostly tržby rychleji v roce 2007.

O Vánocích se neutrácelo

O Vánocích se neutrácelo

Prosincové tržby maloobchodníků v EU27 nedosáhly úrovně roku 2011. Nejvíce se dařilo pobaltským republikám. Meziroční vývoj ovlivnil nižší počet pracovních dní.

Maloobchod vloni ožil

Maloobchod vloni ožil

V roce 2014 prodej v maloobchodních prodejnách meziročně vzrostl o 2,8 %, což bylo nejvíce za posledních šest let. Tržby se zvýšily ve všech měsících, jedinou výjimkou byl listopad.

Co je to maloobchod?

Co je to maloobchod?

Tato zdánlivě jednoduchá otázka je ve skutečnosti dosti složitá, zejména když jde o měření tržeb v tomto odvětví.

Meziroční a průměrná roční míra inflace

Meziroční a průměrná roční míra inflace

Rostou ceny, anebo naopak klesají? A o kolik? Otázky, na které nemusí být snadné odpovědět. Každý z nás si však může udělat vlastní průzkum cen.

Maloobchod ožil

Maloobchod ožil

Po kolísavém vývoji v roce 2013 se letos tržby v maloobchodě vyvíjely příznivěji. K oživení přispěl zejména prodej spotřebního zboží jak v prodejnách, tak přes internet.

Na přijetí eura nejsme připraveni

Na přijetí eura nejsme připraveni

Jeho rozhodnutí může významně ovlivnit českou ekonomiku. Řeč je o guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi, muži, který se po oslabení koruny stal jedním z nejcitovanějších bankéřů v zemi.

Úskalí statistiky maloobchodu

Úskalí statistiky maloobchodu

Z hlediska podílu na tvorbě hrubého domácího produktu či na celkové zaměstnanosti nepatří maloobchod mezi ta největší a nejdůležitější odvětví. Jelikož však na jeho správném fungování závisí spokojenost spotřebitelů, tedy nás všech, patří informace o maloobchodě mezi obzvlášť vyhledávané údaje. Data o vývoji maloobchodních

Internetový prodej roste

Internetový prodej roste

V roce 2013 vlastnilo počítač a přístup k internetu 67 % domácností. Rozšíření informačních technologií se projevilo také v oblasti maloobchodu, kde se nakupování přes internet stalo novou formou prodeje, která se dynamicky rozvíjí.